SEO – optimalizácia pre vyhľadávače s výsledkami

0
198
views

Prvú konzultáciu za SEO som robil ešte v roku 2010. Špecializujem sa na SEO služby pre menšie až stredne náročné projekty, vrátane globálnych.

U všetkých klientov vyhodnocujem investíciu do SEO z pohľadu primárnych biznis cieľov, nie iba podľa zvýšenia návštevnosti webu z vyhľadávačov alebo zlepšeniu pozícií.

Čo je SEO ?

SEO je skratka z anglického súslovia Search Engine Optimization. Do slovenčiny sa najčastejšie prekladá ako optimalizácia pre vyhľadávače. Teda akýkoľvek program, ktorý vie hľadať na internete. Takže to neplatí len na vyhľadávače typu zoznam.sk alebo Google (Bing, Yandex, Baidu, Naver), ale aj pre YouTube, Facebook, Twitter alebo slovenské katalógy azet.cz a centrum.cz a mnohé ďalšie.

Výraz SEO optimalizácia je teda nesprávny, pretože slovo “optimalizácia” je obsiahnuté už v skratke SEO. Ide však o často používanú frázu. Aj podľa nej môžete rozlíšiť kvalitného SEO konzultanta od nekvalitného.

SEO je proces ovplyvňovania viditeľnosti webu alebo stránky v neplatenej časti výsledkov internetového vyhľadávača. Všeobecne povedané, čím vyššie a čím častejšie sa web objavuje vo výsledkoch vyhľadávača, tým viac návštevníkov web môže z internetového vyhľadávača získať. SEO môže zacieliť na rôzne typy hľadania vrátane obrázkov, lokálneho hľadania, videí, akademických informácií, noviniek alebo užšieho hľadania v špecifických odboroch.

V SEO sa neorientujem primárne na roboty vyhľadávačov. Mojím cieľom je priviesť na váš web relevantných návštevníkov, ktorí následne vykonajú akciu, kvôli ktorej je web vytvorený.

Do optimalizácie spadá veľa činností, ktorým sa počas práce na Vašom webe budem venovať. Všeobecne ide o úpravy webu takým spôsobom, aby ho mohli roboti vyhľadávačov ľahko prechádzať a indexovať (zaraďovať si stránky do svojej databázy).

Neoddeliteľnou súčasťou optimalizácie webu je aj kontinuálna tvorba nového obsahu.

Dôležité je aj nadväzovanie vzťahov s ďalšími webmi a získavanie spätných odkazov z iných, tematicky príbuzných stránok. Pozrite sa na moju ponuku linkbuildingu.

SEO nie je možné definovať ako stav, ktorý je možné dosiahnuť, ale ako dlhodobo vykonávaný proces počas životného cyklu webu.

Metódy SEO

SEO metódou je každá metóda, ktorá nám pomáha zlepšovať viditeľnosť vo vyhľadávačoch a napomáha cieľu, ktorý sme si pre náš nástroj – SEO – vybrali.

Ak by som sa chcel obmedzovať iba na vyhľadávače typu Zoznam a Google, môžu to byť napríklad tieto metriky (údaje vychádzajú z mojich skúsenosti a z práce pre mojich klientov s ohľadom na korelácie v štúdii Search Engine Ranking Factors). Pochopiteľne sa jedná o zjednodušené znázornenie tých najdôležitejších faktorov zo stoviek existujúcich.

Medzi SEO metódy patrí teda všetko, čo môže vylepšiť hodnotenie podľa ktorých vyhľadávače hodnotia weby. Zároveň, ale to nesmie byť prastaré SEO, teda podvodné SEO techniky tzv. SEO pre SEO. Vždy sa držte týchto troch odporúčaní:

  • Nerobte nič, čo by ste na Vašom webe neurobili, keby neexistovali internetové vyhľadávače.
  • Nerobte nič, pri čom by vám prekážalo, že to vie Vaša konkurencia.
  • Nezabúdajte na to, že dobré výsledky v SEO si musíte zaslúžiť. Ak by sme to previedli iba na pozície vo vyhľadávačoch, pýtajte sa sami seba: “Naozaj si zaslúžime, aby bol náš web na toto kľúčové slovo na predných pozíciách? Sme lepší ako konkurencia? “

Prečo je optimalizácia pre vyhľadávače dôležitá

Vyhľadávače privádzajú na webové stránky podľa prieskumov takmer polovicu všetkých návštev. Ak sa nebudete SEO venovať, prichádzate o veľký zdroj návštev.

Kvalitne vykonaná optimalizácia pre vyhľadávače Vám bude privádzať dlhodobo relevantnú návštevnosť.

Čo je cieľom SEO

Hlavným cieľom SEO, rovnako tak ako ďalších častí digitálneho marketingu, je predovšetkým zvýšenie zisku. Všetky ďalšie metriky sú iba prostriedkom, ako to dosiahnuť.

Cieľom rozhodne nie je zvýšenie pozícií vo vyhľadávačoch na niekoľko vybraných kľúčových slov, a to najmä z týchto dôvodov:

  1. I keď budete na prvom mieste vo vyhľadávačoch, neznamená to nutne, že na váš web užívatelia kliknú. K tomu je potrebné oveľa viac.
  2. Keď už sa cez prvú pozíciu dostane používateľ na váš web, nemusí nakúpiť. Taký návštevník nijako neprispieva k hlavnému cieľu (zvýšenie zisku) a je len číslom v nástroji digitálnej analytiky.
  3. Pozícia vo výsledkoch vyhľadávania sa neustále mení. Niekoľkokrát denne. Rozumné je sledovať trendy v zmenách pozícií, nie ich kontrolovať každý deň.
  4. Vyhľadávače (predovšetkým Google) personalizujú výsledky vyhľadávania. To znamená, že iné výsledky sa zobrazia Vám a iné kolegovi, ktorý sedí hneď vedľa vás.
  5. Prvých pozícií je nekonečne veľa, pretože existuje nekonečne veľa vyhľadávacích dotazov. Nie všetky sú však rovnako konverzné. Je časté, že dlhší (a teda presnejší) dotaz je viac konverzný, než ten všeobecný. To, že budete prvý na slovo “vysávače” Vám môže v zisku priniesť menej ako fráza “vysávač AAA CX300”.

Je SEO vhodné pre všetky weby?

Celkom iste nie je. Existujú vybrané prípady, keď sa investícia do optimalizácie pre vyhľadávače príliš neoplatí. Ide ale o minoritný počet webov.

Kedy je vhodné so SEO začať

SEO sa môžete začať venovať v ktorejkoľvek etape životného cyklu webu. Čím skôr začnete, tým lacnejšie to bude. Pred spustením nového webu je dôležité spracovať analýzu kľúčových slov a podľa nej pripraviť štruktúru navigácie. Keď sa tento bod vynechá je následná úprava zložitá a náročná (ale napriek tomu nutná).

Optimalizovať pre vyhľadávače a návštevníkov je dôležité priebežne. Zvýšenú pozornosť je nutné venovať pri redizajne alebo prechode na nový redakčný systém.

Online marketing, Inbound Marketing a SEO

Ak ste dočítali až sem, asi tušíte, že terminológia v online marketingu je teraz trochu nejednoznačná. Aký je teda vzťah medzi SEO, online marketingom a inbound marketingom?

  • Online marketing zahŕňa všetky kanály online propagácie.
  • Inbound marketing všetky metódy propagácie neplatené za kliknutie (aj keď aj v tom sú experti nejednoznační) – základom je nájsť relevantné publikum, zaujať, konvertovať a následne analyzovať.
  • SEO je najmenšou podmnožinou, a hoci sa zameriava iba na internetové vyhľadávače, jeho presah je takmer tak veľký ako u inbound marketingu, pretože hodnotenie webu ovplyvňuje veľké množstvo, najmä off-page, faktorov.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here