Ako sledovať konkurenciu v online svete?

ako sledovat konkurenciu v online svete

Viete, ako je na tom vaša konkurencia a kto patrí medzi najlepších? Máte prehľad o svojom trhu? Viete vôbec, kto je váš konkurent? Otázky, na ktoré by mal poznať snáď každý marketér/podnikateľ odpoveď. Vedieť totiž, kto je váš konkurent a čo robí, môže významne pomôcť vášmu podnikaniu.
Tzv. analýza konkurencie vám odhalí:

  • vašich súperov
  • silné a slabé stránky vášho webu
  • v čom konkurencia vyniká
  • ako komunikuje
  • ktoré kanály komunikácie a propagácie využíva
  • a mnoho ďalšieho

Viete, kto je váš skutočný konkurent?

Pred tým, než vôbec začnete sledovať konkurenciu, si uvedomte, kto skutočne je váš konkurent v online prostredí. Konkurencia v online prostredí totiž môže byť úplne iná než konkurencia v offline svete. Môže sa tiež meniť v závislosti od toho, na aké kľúčové slová cielite a kto sa na ne spolu s vami zobrazuje, či už sa jedná o platenú formu propagácie či o prirodzené výsledky vyhľadávania.

Prvým (a jednoduchším) spôsobom, ako nájsť svoju konkurenciu, je zadať kľúčové slovo (teda názov produktu či služby) do vyhľadávača. Ten, kto sa vám objaví (či už v prirodzených výsledkoch vyhľadávania na prvej strane, alebo v platenom zobrazení), je vaša potenciálna konkurencia.

Druhým spôsobom je využitie niektorých nástrojov (napr. Alexa), ktoré vám po zadaní kľúčových slov (prípadne vašich webových stránok) zobrazí zoznam potenciálnych konkurentov. Od veci nie je použiť aj Google Maps a urobiť si menšiu analýzu katalógov firiem.

Navštívte web konkurencie

Asi najjednoduchšou cestou, ako zistiť, čo je u konkurenta nové, je navštíviť priamo jeho webové stránky a raz za čas si urobiť analýzu toho, aké produkty a služby ponúka a za koľko. Pozornosť venujte tomu, či konkurencia ponúka darčekové poukazy, zľavové kupóny, rôzne druhy dopravy, darčeky k nákupu, zľavy na nákup, klientský servis atď. Pozrite sa tiež na ich obsahovú časť webu. Ako tvoria obsah? Publikujú články? Ako často? Ako vyzerajú popisky produktov v prípade e-shopu?

Staňte sa zákazníkom svojej konkurencie

Skúste vyplniť objednávku na produkt či službu u svojej konkurencie a zistíte, ako rieši nákupný proces. Prejdite si celý nákupný košík od vloženia produktu či služby do košíka po jednotlivých krokoch až k samotnému potvrdeniu objednávky. Ponúka konkurencia v košíku niečo, čo vy nemáte? Je priechod košíkom jednoduchý?

Ak je to len trochu možné, skúste produkt či službu naozaj zakúpiť a presvedčte sa, za ako dlho zásielka dorazila, ako bola zabalená a čo všetko zabalený produkt obsahoval.

Prihláste sa k odoberaniu newslettra

Dosť zabúdaný, avšak veľmi jednoduchý a účinný spôsob, ako sledovať konkurenciu. Nie je nič jednoduchšie ako sa prihlásiť k odberu noviniek a už len sledovať ich e-mailovú komunikáciu so zákazníkmi. Okrem informácií o nových službách, produktoch či akciách konkurenta sa v prípade podarených newsletterov môžete inšpirovať aj ich štruktúrou alebo grafikou.

Odporúčam sa však prihlásiť k odoberaniu newslettra pod e-mailom, ktorý neobsahuje názov vašej spoločnosti. Niektoré firmy sledujúce svoju konkurenciu totiž môžu mať vo filtri k neodoslaniu práve vašu firemnú e-mailovú adresu. Mohlo by sa potom stať, že vám žiadne newslettre chodiť nebudú.

Ešte ste nikdy neposlali svojim zákazníkom newsletter? Tak s tým začnite a pokojne sa u svojej konkurencie inšpirujte.

Staňte sa fanúšikom na sociálnych sieťach

Staňte sa fanúšikom svojej konkurencie na sociálnych sieťach, dajte jej “like” a “follow” a pridajte si ju do obľúbených, aby vám neunikli žiadne jej správy. Nezostávajte však iba u stránok / profilov svojej konkurencie. Ak poznáte vo svojom odbore podnikania významné osoby a viete, že sú aktívne na sociálnych sieťach a zdieľajú relevantné správy z odboru, sledujte aj ich.

Monitorujte zmienky o svojej konkurencii na internete

Medzi obľúbené nástroje na sledovanie brandov patrí napríklad online nástroje TalkWalker či Mention. Pomocou týchto nástrojov dokážete veľmi ľahko sledovať zmienky o svojej konkurencii, ale tiež vám dobre poslúžia pri sledovaní vybraných kľúčových fráz. Stačí do nich zadať brand konkurencie či kľúčové slovo, ktoré chcete sledovať, a ony začnú pracovať za vás.

Pri oboch nástrojoch si môžete nastaviť “alerty” na vybrané kľúčové slová, ktoré vám potom chodia s výsledkami zmienok priamo do e-mailovej schránky. Ako často si necháte zasielať tieto zmienky, je len na vás.

Nahliadnite do online dát svojej konkurencie:

Sledujte PPC kampane svojej konkurencie

Nahliadnite pod pokrievku PPC kampaní svojej konkurencie a zistíte, v čom môžete byť lepší. Pri monitorovaní PPC kampaní vašich konkurentov vám príde vhod nástroj SERP. Pomocou neho napríklad vypátrate, na aké kľúčové frázy cielia vaša konkurencia v kampaniach a vy nie. Okrem toho môžete tiež zistiť, aké obchodné taktiky vaša konkurencia v inzerátoch využíva, a nechať sa nimi inšpirovať.

Ako je na tom vaša konkurencia z pohľadu SEO?

Overte si, ako ste na tom v prirodzených výsledkoch vyhľadávania vo vyhľadávačoch Google a Zoznam oproti súperom. To vám prezradia šikovné nástroje, akými sú napríklad Rank Tracker, Collabim.

Odhaľte, kde sa odkazuje na web konkurencie

Vedieť, kde všade a ako sa prezentuje konkurencia na internete, je dôležité. Vezmite si na túto prácu na ruke napríklad nástroje Ahrefs či Majestic. Tieto nástroje “presne” odhalia, aké weby odkazujú na konkurenciu, a ukážu vám priamy odkaz na stránku, kde sa odkazy nachádzajú.

Ľahko si tak urobíte prehľad o tom, na aké druhy webov cieli vaša konkurencia, koho oslovuje a akým spôsobom. Z týchto dát si potom zostavíte vlastný odkazový profil a vybrané weby sami oslovíte ohľadom spolupráce.

Urobte si prehľad o návštevnosti

Zmerať presne, koľko návštevníkov chodí na web vašej konkurencie a ďalšie hodnoty návštevnosti bez možnosti nahliadnuť do dát Google Analytics, by bol splnený sen (niekedy možno nočná mora) snáď každého, kto pracuje s dátami a reportuje výsledky svojim nadriadeným a klientom.

Bohužiaľ to stále nie je možné. Môžete si ale urobiť približnú predstavu návštevnosti konkurenčných stránok napríklad pomocou nástrojov SimilarWeb či Alexa. Okrem návštevnosti konkurencie dokážu nástroje porovnať jednotlivých konkurentov medzi sebou, a tým vám poskytnú predstavu o trendoch na trhu a ukážu, kto je v čele.

Ďalšou možnosťou, ako sledovať kľúčové slová svojich konkurentov, je nástroj Keyword Planner v Google AdWords a Návrh kľúčových slov od Skliku. Pomocou týchto nástrojov získate prehľad o konkurenčnosti jednotlivých kľúčových fráz a o ich hľadanosti. Oba nástroje sú navyše zadarmo, len si musíte založiť účet.

Spôsobov, ako sledovať konkurenciu, je veľa a jedna “analýza” či návšteva webu konkurenta vám k celkovému prehľadu naozaj nestačí. Obzvlášť v neistom a neustále sa meniacom online svete si musíte svoju pozíciu strážiť. Sledovanie konkurencie by tak pre vás malo byť kontinuálnou činnosťou, ktorá by vám mala pomôcť sa dostať o ďalší krok ďalej vo vašom podnikaní.

You may also like