Scroll Top

Úvod do SEO – Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Vitajte v článku, ktorý si kladie za cieľ priblížiť princípy fungovania internetových vyhľadávačov a SEO.
Začnime od základov. Pochopíme, ako vyhľadávače fungujú, naučíme sa písať kvalitný webový obsah, analyzovať prevádzku webu a konečne aj zvyšovať jeho návštevnosť. Článok píšem zo svojich niekoľko ročných skúseností ako SEO konzultant. O nadobudnuté skúsenosti by som sa s Vami teraz rád podelil.

Čo je to SEO

Search Engine Optimization, slovensky môžeme povedať Optimalizácia pre vyhľadávače, je súbor postupov, ktorý
pomôže zlepšiť dohľadateľnosť stránok pomocou vyhľadávačov (napr. Google, Zoznam, Bing, Yahoo, ale aj Facebook, YouTube, …). Čím lepšie optimalizovaný web je, tým vyššie sa vo výsledkoch vyhľadávania objaví. A čím vyššie sa objaví, tým väčšia je šanca, že sa na neho návštevník pozrie. To znie dobre, že?

Jednoducho – SEO pomáha dostať našu webovú stránku na čo najprednejšie miesto vo vyhľadávačoch, v neplatenom vyhľadávaní.

Ukážme si to na jednoduchom príklade, prečo je SEO tak dôležité. Dajme tomu, že zadáme do google vyhľadávania slovo „poistenie auta“, pretože si potrebujem poistku na nové auto:

seo optimalizacia pre vyhladavace

Keď opomeniem platenú reklamu, tak ma zaujmú možno tak prvé tri alebo štyri odkazy. V dobrej nálade možno prezriem celú prvú stránku, ale skôr nie. Čím nižšie sa Vaša stránka dostáva, tým menej pozornosti jej zákazník venuje. Akonáhle ste na druhej strane, alebo snáď tretej, štvrtej alebo piatej, zmenšuje to viac a viac šancu na to, že si potencionálny zákazník všimne vašu stránku, a vy tak nakoniec prichádzate o enormné množstvo platiacich zákazníkov.

Až 75% užívateľov nejdú ďalej, než do konca 1.strany.

Ale ako to môžeme ovplyvniť? Kvalitou obsahu a jeho štruktúrou, technickým spracovaním webu, obľúbenosťou na Internete a ďalšími faktormi musíte presvedčiť vyhľadávače, že máte najlepšiu odpoveď na otázky užívateľov.

Čo SEO zahŕňa

SEO obvykle zahŕňa tvorbu spätných odkazov (a to napr. aj kupovaním PR článkov – o tom viac v ďalších článkoch), ďalej písanie sémantických článkov, správne vyplnenie meta tagov a najmä voľbu a správne použitie vhodných kľúčových slov a ďalších x technických nastavení. S kľúčovými slovami úzko súvisí pojem copywriting, ktorý označuje písanie obsahu tak, aby bol čo najatraktívnejší pre vyhľadávače. Nesmieme však zabúdať, že web musíme v prvom rade tvoriť pre ľudí.

Ako veľmi sa zaoberať kľúčovými slovami záleží na tom, ako vysokú konkurenciu vo svojom odbore máte. Pokiaľ existujú desiatky webov, ktoré ponúkajú presne to isté čo vy, môžete ich poraziť práve tým, že váš web bude lepšie optimalizovaný, a tým pádom dorazia používatelia práve naň. Najväčší dôraz by ste mali klásť na kľúčové slová vtedy, keď vlastníte napr. webovú vizitku o niekoľkých stránkach. Každá stránka by mala byť z toho pohľadu starostlivo premyslená. Pokiaľ máte naopak web s veľkým počtom stránok, stačí dodržiavať základné praktiky a sústrediť sa na to, aby ste mali kvalitného obsahu čo najväčšie množstvo.

Ciele SEO

Hlavným cieľom (nie cieľom optimalizácie, tá je len nástroj) je priviesť na stránky čo najviac návštevníkov a následne z nich urobiť (hovorí sa tomu konverzia) platiacich zákazníkov (pokiaľ možno vracajúcich sa). Ciele môžeme zhrnúť napríklad takto:

  • zvýšenie (organickej) návštevnosti stránok,
  • zlepšenie konverzie,
  • zvýšenie doby strávenej na stránkach (teda zníženie miery
    opustenia),
  • zlepšenie povedomia o značke,
  • zvýšenie zisku,
  • atď.

Techniky SEO

Technikou (metódou) je každá činnosť, ktorá napomôže k dosiahnutiu cieľov. Zároveň to ale nesmú byť podvodné techniky. Aj keď nájdete nekalú techniku, ktorá vám chvíľu vydrží, rovnako si to Google nakoniec všimne a penalizuje vašu doménu, takže sa to určite neoplatí.

V raných začiatkoch Google a vyhľadávačov všeobecne bolo naozaj možné dosiahnuť vyššie výsledky pomocou podvodných praktík. Medzi tie patrilo napr.: podstrčenie výsledkov pre vyhľadávač, aj keď je obsah stránky iný (cloaking), využitie odkazových fariem a katalógov, automaticky generovaný obsah, ktorý nedáva užívateľovi zmysel, presmerovanie na iný web (doorway pages), neprirodzené odkazy, zle napísané platené články, komerčné odkazy, odkazy skryté pred zrakmi návštevníkov, komentárový spam, duplicitný obsah, výmeny odkazov a ďalšie. Google je s každou verziou svojho vyhľadávacieho enginu však nielen múdrejší, ale aj tvrdší a tieto techniky prestali fungovať už pred dlhými rokmi.

Keď sme už pri Googli, tak ten poskytuje dokument Pokyny pre webmasterov, v ktorom okrem iného spomína aj za ktoré priestupky weby penalizuje.

Ako teda na to? Predstavte si, že neexistujú vyhľadávače a potom vytvorte webové stránky. Vytvorte ich tak, aby boli prínosné predovšetkým pre Vašich návštevníkov a potenciálnych zákazníkov.

Pozrite sa na svoju konkurenciu a povedzte si, či si vaše stránky zaslúžia byť vo výsledkoch vyhľadávania pred ňou. Je odpoveď nie? Tak na svojich stránkach pracujte ďalej. Na všetkých tých SEO veciach: copywritingu, titulkoch, odkazoch a spätných odkazoch, kľúčových slovách, rozložení kľúčových slov v štruktúre stránok, rýchlosti, mobilnej verzií, navigáciu, presmerovanie, šifrovanie, relevanciu a duplikáciu obsahu, aktivite na sociálnych sieťach, PR, PPC, užívateľskom rozhraní a skúsenosti, atď…

Znie to ako veľa vecí? Veru aj je a preto je dobré sa spoľahnúť na kvalitného SEO konzultanta.

Niektoré veci nie sú SEO, je to online marketing, design, sociálne siete. Ale sa SEO úzko súvisí a navzájom sa dopĺňajú:

  • musíte vedieť, čo máte,
  • musíte to vedieť dobre popísať,
  • musí to mať správnu štruktúru,
  • musíte to dobre a aktívne propagovať.

Dôležitosť SEO

SEO je dôležité, pretože vyhľadávače bývajú najväčším zdrojom návštevnosti. Reklamnú kampaň si nemôžete platiť
večne. Preto si musíte vytvoriť podmienky pre dlhodobú (organickú) návštevnosť. (Organická návštevnosť je taká, ktorá pochádza z neplatených odkazov z vyhľadávania.)

Vaše webové stránky musia mať u vyhľadávačov dobrú reputáciu. Malo by na ne viesť čo najväčšie množstvo zmysluplných (prirodzených) odkazov. Obsah musí byť fakticky správny a musí poskytovať odpovede na otázky užívateľov vyhľadávačov.

Na stránkach nesmú byť použité žiadne nekalé praktiky SEO.

Vyhľadávače dnes veľmi dbajú na užívateľskú skúsenosť (predovšetkým Google). Je teda nutné, aby ste dbali aj na technickú stránku webu. A to aj na mobilných telefónoch a ideálne aj na screen readeroch). Návštevník sa musí rýchlo a bez zbytočného čakania dostať k odpovedi, ktorú požaduje. Inak je všetko snaženie zbytočné, pretože vaše stránky ihneď opustí.

Aby ste vedeli, či má práca na webe zmysel, tak je potrebné SEO nejako merať. To je možné pomocou rôznych nástrojov (tie si tiež predstavíme v ďalších článkoch – GA4, Search Console, atď) a tiež najdôležitejšie metriky.

Výhody a nevýhody

Začnime výhodami:

  • SEO nestojí peniaze. To ale iba v prípade, keď sa na to vrhnete sami. Ak si zoženiete špecialistu, potom platíte jeho prácu. A to nehovoríme len o pár stovkách Eur.
  • Dobre rozbehnuté SEO vám bude zvyšovať návštevnosť, tým pádom budete mať viac potencionálne platiacich zákazníkov.
  • Prívetivejšie prostredie pre návštevníkov. Ako sme si povedali, SEO totiž nie je len o tom dostať sa nahor vo vyhľadávaní. Keď budete stále vylepšovať svoj obsah, potom sa k vám budú návštevníci oveľa radšej vracať.
  • Pomôže vám budovať dôveryhodnosť.
  • S rastúcim obsahom, návštevnosťou dôveryhodnosťou a platiacimi zákazníkov porastie aj vaša firma/značka…
  • Z dlhodobého hľadiska je SEO často efektívnejšie. PPC (platená reklama) vám síce dá okamžité výsledky, ale tiež si za ňu zaplatíte.

A teraz sa presuňme k nevýhodám:

  • Určite musíme spomenúť práve čas. SEO je dlhodobý proces, na ktorom sa musí stále pracovať. Výsledok sa neprejaví hneď.
  • Na to určite nadväzuje úsilie, ktoré sa práci musí venovať.
  • S tým sa spája aj znalosti. Bez základných znalostí HTML a CSS sa to nezaobíde. Ďalej potom SEO môžeme rozradiť
    na technické a obsahové. Preto je tu veľa vecí, ktoré človek potrebuje poznať a nezabudnúť ich.
  • Výsledok vám nikto nedokáže zaručiť. SEO môže byť prostriedkom pre zviditeľnenie, ale aj vaša konkurencia sa o to snaží. Preto musíte byť originálni.

Záver

U väčšiny verejnosti sa SEO vžilo ako akási tajná mágia, pomocou ktorej dosiahnete rýchlo úspech s minimálnou snahou. Ak chcete strácať čas optimalizáciou nekvalitného webu, tak vás tento článok sklame a budete sa musieť poobzerať inde po nejakých zaručených tipoch, ktorými Google prekabátite a dostanete sa na vrchol. Alebo ten čas môžete radšej investovať do tvorby kvalitného webu a prečítať si tu, ako s ním dosiahnuť ešte lepších výsledkov.