Scroll Top

SEO: optimalizácia pre vyhľadávače

Čo je to SEO?

So skratkou SEO sa skôr či neskôr stretne každý majiteľ webových stránok. Search engine optimization, čiže optimalizácia pre internetové vyhľadávače je totiž kľúčová pre získavanie návštevnosti z organického vyhľadávania. V tejto súvislosti môžeme hojne naraziť na pojem seo optimalizácia. Ten ale nie je úplne presný. Slovo optimalizácia už totiž obsahuje samotná skratka. Dosť ale slovíčkarenia. Poďme si prakticky vysvetliť, na čo všetko kvalitné SEO myslí, čo obsahuje, aké od neho očakávať výsledky a ako táto zvláštna disciplína vlastne vznikla.

  • Ako funguje SEO
  • SEO nástroje
  • Rozdiel medzi SEO & PPC
  • Search engine marketing (SEM)
  • Prínosy SEO

Keď sa povie internetový vyhľadávač, väčšine z nás sa najskôr okamžite vybaví Google a Zoznam. Komplexné SEO by však nemalo zabúdať ani na ďalšie spôsoby internetového vyhľadávania. Môže ísť napríklad o rôzne katalógy alebo sociálne siete.

Ak máte záujem dostať svoj web na TOP pozície v GOOGLE napíšte mi na marketier@marketier.sk

seo optimalizacia pre vyhladavace

Ako funguje SEO?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Presné fungovanie internetových vyhľadávačov na čele s Googlom, je najviac stráženým tajomstvom týchto spoločností. V rámci zachovania relevancie výsledkov vyhľadávania musia svoje algoritmy držať pod pokrievkou. Desaťročia rozvoja SEO, monitorovanie výsledkov a náznaky zo strany Googlu však pomohli vytvoriť pomerne komplexný obrázok o tom, ako internetové vyhľadávače pracujú a aký obsah majú najradšej. Všetko sa samozrejme neustále vyvíja. Klasickou ukážkou vývoja Googlu je jeho legendárny PageRank.

On-Page a Off-page faktory

Na ďalší popis toho, ako vlastne funguje SEO, je nutné rozdeliť si odbor do dvoch základných kategórií. Tým sú On-Page a Off-Page faktory.

On-Page

Inými slovami ide o všetko, čo vidíme na stránkach aj z pozície používateľa alebo čitateľa a môžeme ovplyvniť z pozície správcu webu. Ruka v ruke s on-page optimalizáciou ide aj užívateľská prívetivosť a užitočnosť daného obsahu. S rozvojom umelej inteligencie viac ako inokedy platí, že ak sa obsah páči čitateľom, bude sa páčiť aj robotom vyhľadávačov. On-page optimalizácia pracuje s vhodnými kľúčovými slovami v texte, interným prelinkovaním, optimalizáciou rýchlosti načítania, vhodným presmerovaním a podobne.

Najdôležitejšie On-Page faktory:

  • relevancia obsahu
  • kľúčové slová v texte, nadpisoch a podnadpisoch
  • obrázky, videá, infografiky
  • rýchlosť načítania stránok
  • technická optimalizácia webu
  • presmerovanie
  • Off-page

Dobre optimalizovaný obsah je však iba polovicou úspechu. Druhá časť sa totiž odohráva za oponou v oblasti, ktorú nikdy nebudeme mať stopercentne pod kontrolou. Týmto faktorom hovoríme off-page. Tu zohráva úlohu predovšetkým kvalita získaných spätných odkazov. Optimalizácia off-page faktorov je základom linkbuildingu.

Spätné odkazy by ste mali získavať z autoritatívnych a kvalitných stránok, ktoré tematicky súvisia s vašim webom. Ideálne by ste takéto odkazy mali získavať prirodzenou cestou. Časy, kedy sa odkazy dali nakupovať cez pochybné linkové farmy po tisíckach, sú nenávratne preč. Dnes by vás Google naopak po pokuse o podobné získanie odkazov razantne penalizoval.

Najdôležitejšie Off-Page faktory:

  • sila a množstvo spätných odkazov
  • dôveryhodnosť spätných odkazov
  • sila a povedomie o značke
  • zmienky na sociálnych sieťach

Ako optimalizovať web

Prečo potrebujete byť na prvej strane Googlu a druhá strana znamená, že firma nemusí ani existovať?

… a kebyže ste na 3. strane, tak po Vás ani pes neštekne.

Viete koľko ľudí kliká na výsledky vyhľadávania v Google keď ste na 2. strane? NIKTO!

A viete, ako klikajú, keď ste na 3. strane? Tam už ľudia ani nechodia.

Myslím, že o dalších stranách sa už baviť nemusíme

A potvrdzuje to aj tento graf:

optimalizacia seo
ZDROJ: https://www.advancedwebranking.com/cloud/ctrstudy/

Rozdiel medzi SEO a PPC

Je vhodné tiež vysvetliť rozdiel medzi pojmami SEO a PPC. V prípade oboch vás bude každý marketingový špecialista skalopevne presviedčať o ich nevyhnutnosti. Často budú mať pravdu. Je však dobré vedieť, čo môžete od týchto praktík očakávať.

Ako som už spomenul, cieľom optimalizácie pre vyhľadávače je vylepšovať pozície vo vyhľadávačoch. Presnejšie povedané v organickom vyhľadávaní. Teda tých výsledkoch, ktoré Google hodnotí na základe svojho interného hodnotenia. Budovanie SEO je časovo veľmi náročný a často aj náklady proces. Pokiaľ však energiu smerujeme správnym smerom, všetky investície sa mnohonásobne vrátia.

Existuje však pomerne jednoduchý spôsob, ako dlhodobú prácu na SEO tak trochu obísť. Tým sú PPC reklamy.

PPC (Pay per Click) je forma internetovej reklamy, za ktorú inzerent platí až po kliknutí používateľa. Teda potom, čo zjavne prejaví záujem. PPC reklamy môžu byť efektívnym predajným kanálom. Pri vhodnom využití pomáhajú aj v budovaní značky. Existuje niekoľko typov PPC reklamy. Medzi tie najpoužívanejšie patria vyhľadávacie (prvých niekoľko výsledkov internetového vyhľadávača) a obsahové (bannery, ktoré vás prenasledujú internetom).

PPC reklamy sú ústredným nástrojom výkonnostného marketingu. Ten je typický pre merateľnosti výsledkov, ktoré môžu byť prakticky okamžité. Rozhodne ale nejde o náhradu SEO. Oba kanály by sa mali dopĺňať a byť rozvíjané postupne.

Čo je to Search Engine Marketing – SEM?

V poslednej dobe môžete na internete stále častejšie naraziť aj na pojem Search Engine Marketing (SEM). Nejde o nič iné ako o zastrešujúci pojem, ktorý kombinuje práve SEO & PPC. Ide o komplexnú stratégiu, ktorá si kladie za cieľ vylepšiť vaše postavenie v internetových vyhľadávačoch, a to ako v organických, tak aj v platených výsledkoch.

SEO Analýza

Cieľom seo optimalizácie webových stránok pre vyhľadávače je privádzať na vaše webové stránky viac relevantných návštevníkov z organického (neplateného) vyhľadávania.

Na splnenie tohto cieľa potrebujete kontinuálne pracovať na vylepšovaní on-page a off-page faktorov vašich stránok. Ako už názvy napovedajú, jedná sa o úpravu určitých parametrov priamo vo vašej webovej prezentácii a o úpravu faktorov mimo vaše stránky.

ako funguje seo

Sústreďte sa na zvyšovanie organickej návštevnosti “správnych” návštevníkov, ktorí vám pomôžu napĺňať primárny účel vášho webu (predaj a ďalšie konverzie v prípade e-shopov, dĺžka návštevy počet zobrazených stránok alebo iné ciele napr. u spravodajských webov).

Prečo robiť seo marketing

Nepoctivé SEO agentúry, neznalí SEO konzultanti (špecialisti) a ich sľuby vs realita. Máte nespočet možností, ako sa dopátrať ku kvalitne optimalizovanému webu. Najdrahšou, ale zároveň najistejšou cestou je najať marketingovú agentúru alebo špecialistu. Do optimalizácie sa môžete tiež pustiť štýlom DIY (urob si sám).

K dispozícii máte nepreberné množstvo zdrojov a informácií. Len je potrebné zvoliť tie správne zdroje. Vyberajte autoritatívne weby, oficiálne odporúčania a návody od Googlu alebo Zoznamu.

Nikdy neverte prísľubom garantovaných popredných pozícií vo výsledku vyhľadávania od SEO agentúr, reklamných agentúr ani SEO špecialistov. Je to nezmysel, v SEO nemôže nikto nič garantovať, aspoň nie čo sa týka vysoko konkurenčných slov.

Výsledky radenia výsledkov vyhľadávania sa radia podľa relevantnosti stránok, pričom sa vyhodnocuje cca 200 hodnotiacich parametrov, ktoré navyše majú rôzne váhy, ktoré sa v čase menia.

Vyhľadávače neustále upravujú vyhľadávací algoritmus, aby čo najlepšie spĺňali predstavy používateľov. Nikto (okrem vyhľadávačov samotných) presne nepozná všetky merané atribúty.

Cestou k úspechu v optimalizovaní stránok pre vyhľadávače vedie dlhá cesta plná poctivej práce. A väčšinou platí, že ak sa sústredíte na návštevníka a robíte obsah pre neho (pre vašu cieľovú skupinu), nemáte zásadné chyby v ON-PAGE faktoroch a funkčnosti stránky, výsledok sa dostaví.

Buďte trpezliví, prvé výsledky práce sa môžu dostaviť až po niekoľkých mesiacoch od základnej optimalizácie.

SEO návod

K SEO sa dá pristúpiť radom postupov. Nižšie popísaný postup v realizácii SEO stratégie popisuje prístup, ktorý preferujem. Dlhodobý, koncepčný a efektívny SEO marketing sa podľa môjho názoru nedá robiť bez analýzy súčasného stavu, nastavenie si dosiahnuteľných SEO cieľov, analýzy on-page faktorov, nápravy prípadných chýb, analýzy kľúčových slov,obsahový marketing, tvorby kvalitného a SEO friendly obsahu a následného priebežného vyhodnocovania .

Aký je správny postup tvorby koncepčnej SEO stratégie (stratégie pre optimalizáciu stránok pre vyhľadávače)

Aký je teda správny postup pri tvorbe SEO stratégie? Všeobecne navrhujem tieto kroky:

  • analýza súčasného stavu
  • nastavenie reálnych a dosiahnuteľných SEO cieľov
  • analýza on-page faktorov
  • náprava kritických chýb (indexácia, crawlability, dôležité on-page hodnotiace faktory)
  • analýza kľúčových slov
  • úprava architektúry webu
  • obsahová stratégia
  • tvorba SEO Friendly obsahu

Samozrejme sa môže stať, že klient už má hotovú analýzu kľúčových slov, alebo má na strane on-page faktorov všetko na jednotku, v takom prípade je možné tieto body len v rýchlosti zrevidovať, ak sú aktuálne a kvalitne realizované.

Je možné pristúpiť k optimalizácii len čiastkových častí webu (čiastkového obsahu), ale v takom prípade je nutné počítať, že prvky nefungujú synergicky s ostatnými vecami (celkovo kvalitný obsah, interný linkbuilding, linkbuilding, posilňovanie autority domény …).

V tomto článku sa pokúsim opísať, ako spolupracujem s klientami. Dokážete si tak predstaviť, aké preferujem postupy, prístupy aj výstupy.

Ak bude vám navrhovaný postup dávať zmysel, neváhajte ma kontaktovať.

Realistické prínosy SEO

V predchádzajúcich riadkoch som už naznačil, že budovanie pozícií vo vyhľadávačoch je beh na dlhú trať. Spoločnosti, ktoré vyhľadávače prevádzkujú, nefungujú na povel. Práve naopak. Majú vlastné pravidlá, ktoré si zároveň usilovne strážia. Úlohou SEO je tieto pravidlá odhaliť av maximálnej možnej miere sa im prispôsobiť. Potom vás internetový vyhľadávač môže odmeniť v podobe lukratívnych pozícií v jeho výsledkoch. A verte, že sa to oplatí. Organická návštevnosť totiž na internete patrí medzi tie najkvalitnejšie. Vás navyše nič nestojí.

Pokiaľ sa teda teraz pustíte do SEO. Pripravte sa na to, že výsledky sa môžu dostaviť najskôr za mesiace. V prípade nového e-shopu preto dáva zmysel pracovať na začiatku veľmi aktívne s výkonnostným marketingom, ktorý vám výsledky prinesie hneď. Popri tom ale pokojne dôsledne a pokojne po malých krôčikoch budujte pozície vo vyhľadávačoch. V dlhodobom horizonte sa vám táto snaha vráti.

Moje ceny SEO sú úplne transparentné. Viete presne, koľko peňazí investujete do optimalizácie stránok a čo presne za tieto peniaze dostanete za výstup.