Ako vyzerá ideálny SEO špecialista?

To je otázka za milión a môžeme to prirovnať k hľadaniu ideálu krásy. Každému sa páči niečo iné, ale v biznise nejde len o pekný pohľad, ale naozaj o peniaze. Preto snaha nájsť vhodného SEO špecialistu je pre mnoho firiem problém.
Prečo je problém nájsť ideálneho SEO špecialistu?

V prvom rade je nutné spomenúť hlavne to, že firmy, často vedúci manažéri alebo samí majitelia nemajú dostatok znalostí z oblasti SEO, aby správne identifikovali vhodného SEO špecialistu, ktorý konkrétnej firme môže pomôcť. To, či správne optimalizuje webové stránky, obvykle môžeme overiť približne po 3 mesiacoch a najlepšou spätnou väzbou je dobrá komunikácia, pravidelný reporting, ktorý vie dobre vysvetliť, poradiť a oznámiť dostatok odporúčaní.

Čo by mal SEO špecialista reportovať klientovi?

Tu je to veľmi individuálne, pretože sa tu stretávajú požiadavky klienta a štýl SEO špecialistu, ktorý spravidla dobre vie, čo by mal do pravidelného mesačného prehľadu vložiť od pozícií kľúčových slov, porovnávacích štatistík z organicu, súpisu získaných spätných odkazov, publikovaných PR článkov až po obsahové odporúčania a strategické výhľady na ďalšie obdobie.

Neexistuje zlý prehľad, iba lepší a horší, ale aj tak môže klientovi vyhovovať menej informácií a viac práce, než veľa informácií a menej práce. Pokiaľ s Vami SEO špecialista stále len komunikuje, posiela odporúčania, analyzuje a úkoluje ostatných, tak ste spravidla narazili na typického SEO konzultanta. Niekomu môže vyhovovať viac ako SEO špecialista, ale je to práve o očakávaní a dohovore.

Aké je rozdiel medzi SEO špecialistom a SEO konzultantom?

Stručne povedané SEO špecialista optimalizácie pre vyhľadávače naozaj optimalizuje, pretože má po ruke copywritera a postará sa od analýzy kľúčových slov, cez tvorbu obsahu, linkbuilding až po reporting. Viac teda pracuje a spravidla je dohodnutý na mesačnom paušáli, za ktorý odvádza svoju prácu.

SEO konzultant viac času trávi analýzou, ktorá je pre neho a klienta manuálom toho, kde sa bude optimalizácia webu  uberať. Navrhne vhodnú stratégiu, urobí si analýzu kľúčových slov, zhodnotí silné a slabé stránky, analyzuje konkurenciu, pozrie sa na technickú stránku webu, nájde chyby, napíše UX odporúčania na zvýšenie účinnosti webu a všetko konzultuje s klientom. SEO konzultant má často po ruke svojho asistenta.

Nie sú to učebnicové definície rozdielu SEO špecialistu a SEO konzultanta, pretože sa jedná o také synonymá a rozdiel býva naozaj minimálny, že SEO špecialista je vlastne aj konzultantom a konzultant zase špecialistom. Dôležité je, aby to bolo odborník ktorý ponúka kvalitné seo služby.

Špecialista (konzultant) chodí pravidelne na školenia, stretáva sa s ďalšími odborníkmi, číta odborné SEO blogy, SEO diskusie, weby, je členom radu marketingových Facebook skupín a má veľa skúseností na základe bohatej praxe z rôznych projektov.

Čo ďalej vie SEO špecialista?

SEO špecialista má obvykle presah do odboru PPC reklamy, copywritingu a ďalších súvisiacich odborov online marketingu. Často Vám poradí s Facebook reklamou alebo newsletterom, pretože spolupracuje s odborníkmi a vie, kde klienti často robia chyby a môže Vás nasmerovať správnou cestou.

Dávajte si ale pozor na SEO špecialistov, ktorí majú odbor SEO iba ako “brigádu”. Príklad tesár, kuchár, učiteľ, študent atď. Pretože odbor „SEO“ je naozaj veľmi náročný a vyžaduje 100% sústredenie, ak chcete byť naozajstným profesionálom. Je to ako snažiť sa byť profesionálny športovcom pri full time práci vodiča autobusu. Nehovorím, že to nie je zlučiteľné, ale predsa len presahy v oblasti internetu pomôžu určite viac.

Akého SEO špecialistu odporučiť?

Nachádzate sa na blogu SEO špecialistu Adriána Bartanusa, takže prvé odporúčanie tu určite máte. Na druhú stranu môžem ďalej odporučiť SEO špecialistov ktorých poznám osobne a viem že dokážu klientovi priniesť hodnotu.