Obsahový marketing je forma marketingu, zameraná na systematickú tvorbu, publikovanie a distribúciu takého obsahu, ktorý uspokojuje užívateľský zámer a plní stanovené ciele.
Obsahový marketing je v podstate všetko, čo robíte pre to, aby bol váš obsah dostupnejší, populárnejší, atraktívnejší, a aby následne dosahoval nejaký výsledok, nejaký cieľ. Rovnako tak, ako je marketing vo firme napojený na všetky jej činnosti a zároveň je nimi ovplyvňovaná jeho efektivita a výkon, je rovnako obsahový marketing prepojený so všetkými ostatnými online marketingovými činnosťami a odbormi.
Obsahový marketing priťahuje väčšiu pozornosť marketérov až v posledných niekoľkých rokoch (približne od roku 2015 – 2016). Aj keď by sa dalo povedať, že to rozhodne nie je pojem neznámy a jeho história siaha hlboko do minulosti, tak sa o ňom skôr jednoducho veľmi nehovorilo. Prečo teda tento tajomný termín vzbudzuje v poslednom čase toľko pozornosti? Aj SEO odborníkom a iným online špecialistom sa v Slovenskej republike dostal do hľadáčika. Napriek tomu tých, ktorí sa ním tu naozaj zaoberajú, je ako šafránu. Vo svete je však každý rok význam content marketingu stále väčší. V posledných niekoľkých dňoch nám to dokázal aj Google, ktorý sa neustále za kvalitný obsah snaží bojovať a nielen vďaka nemu význam obsahového marketingu nadobúda na sile.
Avšak frázu „content is king“ poznáme od Billa Gatesa už dlho. Z jeho úst zaznela už v roku 1998. Viete ale, aký je rozdiel medzi kvalitným obsahom a obsahovým marketingom? Rád Vám nielen to v tomto článku objasním. Poďme teda na to.
Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná. Jednotlivé internetové zdroje sa rozchádzajú. Na internete môžete dohľadať desiatky rôznych definícií, ktoré sa od seba líšia ako formou, tak oznámením. Našťastie možno vypozorovať, že všetky majú určité časti spoločné. Pre predstavu prikladám niekoľko vybraných definícií:
„Všeobecne je obsahový marketing umenie komunikovať so svojimi priaznivcami a zákazníkmi bez toho, aby ste im čokoľvek predávali. Je to forma nenúteného marketingu.“
– Content marketing inštitút
„Content marketing je pravidelná tvorba a distribúcia obsahu rôznymi digitálnymi cestami za účelom zlepšovania obchodných výsledkov firmy.“
– Eloqua
„Obsahový marketing je tvorba nie produktovo zameraného obsahu. Obsah musí byť informatívny, poučný, zábavný atď. Publikovaním takéhoto typu obsahu získate pozornosť svojich potencionálnych zákazníkov. Je potrebné sa zamerať na témy kognitívne spojené s vašim podnikaním a preukázať publiku svoju odbornosť.“
– Sam Decker, Mass Relevance
Mne osobne sa najviac páči definícia na webe Copyblogger.
„Robiť obsahový marketing znamená vytvárať zadarmo a pravidelne extra kvalitný obsah, ktorý vaši poslucháči budú zdieľať a bude pre nich buď užitočný, alebo ich pobaví. Kvalitný obsah niektoré z nich pritiahne a začnú sa o vašu firmu zaujímať podrobnejšie. Z nich sa potom môžu stať zákazníci. A pokiaľ procesy nastavíte dobre a zákazníci budú spokojní, tak sa zo zákazníkov stanú vracajúci sa klienti. Vďaka tomu, že zverejňujete kvalitný edukatívny obsah, tak vám zákazníci veria, majú vás radi a chcú s vami obchodovať sami.“
Toto je podľa mňa veľmi vydarená definícia obsahového marketingu, a preto by som vám odporučil ju nasledovať.
- Stratégia produkcie a publikácie informácií, ktoré podporujú dôveru a autoritu vo váš brand medzi vašimi ideálnymi zákazníkmi
- Obsahový marketing je spôsob budovania vzťahov a komunity tak, že vaši poslucháči majú radi vašu značku
- Je to marketingová stratégia, ktorá by vám mala pomôcť stať sa jednotkou vo vašom odbore
- Vďaka content marketingu predávate bez tradičných „nútených“ predajných techník
V angličtine je dnes na internete dostatok informácií. Stačí začať študovať a poznatky sa snažiť aplikovať do reality. 10 mojich najobľúbenejších zdrojov plných informácií by som vám rád odporučil. Skúste si jednotlivé weby prejsť. Verím, že sa vám aspoň niektoré budú páčiť.
1) Content marketing institute
Asi jedna z naj content marketingových agentúr na svete. Vydávajú časopis, organizujú udalosti a píšu skvelý blog. Rozhodne ich odporúčam sledovať, ak to myslíte s obsahovým marketingom vážne.
2) Copyblogger
Copyblogger robia obsahový marketing sakramentsky dobre. Ich blog je toho dôkazom. Vydávajú ebooky, organizujú semináre, webináre a píšu skvelé články pre všetkých copywriterov.
3) Inboundwriter
Tým Inboundwriter rozhodne má k obsahovému marketingu čo povedať. Ak sa chcete dozvedieť novinky v odbore, mali by ste ich taktiež sledovať.
4) SocialMediaExaminer
Zaujímavé novinky o sociálnych médiách a content marketingu nájdete na blogu Social Media Examiner. Rozhodne odporúčam sledovať. Bez sociálnych médií akoby obsahový marketing dnešnej doby neexistoval.
5) HubSpot
HubSpot publikuje zaujímavé informácie a novinky zo sveta obsahového marketingu. Zameriavajú sa síce skôr na inbound marketing, ale to by vám nemalo vadiť.
6) Unbounce
Z dielne Unbounce pravidelne prichádzajú dávky skvelého obsahu. Sústredí sa na zvyšovanie konverzií, copywriting, email marketing a hlavne na zlepšovanie konvertibility landing pages.
7) Contently
Obsahový stratég, ktorý nepozná Contently, ako by nebol. Contently vydali skvelú knihu pre začiatočníkov, ktorí chcú budovať obsahovú stratégiu od nuly. Odporúčam.
8) Moz
Moz (predtým SeoMoz) produkujú o obsahu dosť kvalitného obsahu. Najmä vo vzťahu k SEO. Myslím, že nie je seo konzultant, ktorý by ich blog nesledoval.
9) Crazy Egg
Zarputilých priaznivcov copywritingu určite potešia úplne všetky články na blogu Crazy Egg. Rád by som na prečítanie odporučil minimálne tento jeden.
10) Zerys
Blog Zerys.com je mojím obľúbeným zdrojom informácií. Ich čítavé príspevky potešia určite aj vás, pokiaľ sa o obsahový marketing zaujímate.
Niekoľkokrát sa ma klienti pýtali, aký je rozdiel medzi obsahovým marketingom a kvalitným článkom. Takže pre lepšie pochopenie by som to rád dnes vysvetlil. Kvalitný článok sám o sebe veľa úžitku neprinesie (rozhodne prázdnotou vznikajúci firemný blog z dlhodobého hľadiska nespasí). Pokiaľ je ale kvalitný článok súčasťou obsahovej stratégie, má nejaký konkrétny cieľ, vy máte vybudovanú poslucháčsku základňu, kde článok budete publikovať a zasiahnete ním do ich potrieb, tak sa môžu diať divy.
Umenie virality nespočíva len vo vtipnom/zaujímavom obsahu, ale v presnom zasiahnutí cieľovej skupiny. A to je jedna z mnohých základných téz obsahového marketingu. Môžeme teda povedať, že obsahový marketing je súhrn všetkých moderných online marketingových stratégií a kvalitný článok je iba jednou z častí celého kolosu.
Obsahový marketing je dlhodobou stratégiou. Poriadne výsledky sú vidieť až po niekoľkých rokoch práce. Pokiaľ to ale myslíte s vaším podnikaním na internete vážne, určite by ste mali o obsahovom marketingu v dlhodobom horizonte uvažovať. Z hľadiska SEO je totiž kvalitný a zaujímavý obsah jednou z jeho hlavných častí.
Dúfam, že som vám v článku zhrnul základné informácie o content marketingu. Hlavnou časťou článku bola jeho definícia, pohľad do minulosti, zaujímavé zdroje z online prostredia a v neposlednom rade tipy na anglicky písané blogy, ktoré o obsahovom marketingu pravidelne a zaujímavo píšu. Pokiaľ sa vám tento článok páčil, tak mi urobíte likom veľkú radosť. Vďaka za prečítanie.