Scroll Top

Technické SEO – 8 najdôležitejších bodov, na ktoré netreba zabúdať

Technické SEO je základným prvkom SEO. No nie je. Tým je obsah. To je to, čo používateľov zaujíma v prvom rade. Preto musíte mať na svojom webe naozaj vybrúsený obsah. Potom vás budú milovať používatelia aj vyhľadávače.

Ak však svoju stránku technicky zle nastavíte, aj ten najkvalitnejší obsah vás môže jednoducho zabiť. A zabijete aj návštevnosť. A zabijete svoje príjmy. A to predsa nechcete. Z technického hľadiska optimalizovaná stránka zabezpečuje, že vyhľadávače oveľa ľahšie prehľadávajú a indexujú váš obsah. Takto optimalizovaná stránka zase poskytuje skvelý používateľský zážitok pre vašich používateľov. A to je to, čo chcete.

Pokrytie všetkých technických aspektov vašej webovej stránky (tvorba web stránok) je pomerne náročné a niekedy sa môžu vyskytnúť stovky problémov, ktoré je potrebné odstrániť. Existujú však oblasti, ktoré sú z hľadiska technickej optimalizácie SEO takmer kritické (čo je SEO?). Ak ich správne ošetríte, znamená to pre vás veľké plus. V tomto článku sa zameriam na aspekty technickej SEO optimalizácie, na ktoré sa musíte zamerať ako prvé (plus praktické tipy, ako v nich uspieť).

Indexácia a priepustnosť webu

Prvá vec, ktorú musíte zabezpečiť, je, aby vyhľadávače mohli správne indexovať a prehľadávať vaše webové stránky. Počet indexovaných stránok webu môžete skontrolovať niekoľkými spôsobmi:

  • Použite nástroj Search Console spoločnosti Google, kde nájdete tieto informácie
  • Pomocou operátora site: vo vyhľadávači google.com (napr. site:marketier.sk)
  • Môžete tiež použiť rôzne analyzátory SEO, ale to je skôr zbytočné


Takže počet indexovaných stránok už poznáte. Ako však zistiť, koľko stránok by ste mali mať zaindexovaných? Vypočítajte si, koľko stránok chcete na svojom webe indexovať. Použite na to iný nástroj, napríklad XENU alebo Screaming Frog.

Ak je rozdiel medzi skutočným počtom stránok na vašom webe a počtom indexovaných stránok výrazný, zbystrite pozornosť. Možno máte niekde na svojom webe problém. Stránka, ktorá nie je indexovaná, vám neprinesie takmer žiadnu návštevnosť. A to predsa nechcete.

TIP: Vo všeobecnosti nemám príliš v obľube analyzátory SEO. Niektoré však môžu mať super funkciu, v ktorej vám ukážu počet indexovaných stránok v rôznych vyhľadávačoch (Google, Zoznam, Yahoo, Bing, Duck Duck go). Ak sa niekde počet veľmi líši, opäť zbystrite pozornosť (zahraničné vyhľadávače sú dôležité najmä pre zahraničné stránky, ale napríklad taký Duck Duck go rok čo rok hryzie (berie) viac a viac používateľov, ktorí chcú prejsť z Google na iný vyhľadávač – týka sa to aj Slovákov).

Pozrime sa na niekoľko bodov, ktoré treba mať na pamäti pri indexovaní webových stránok:

Stránky “siroty”

Ide o stránky, ktoré existujú na vašej stránke, ale nie sú prepojené so žiadnou inou stránkou. To znamená, že sú pre vyhľadávače takmer neviditeľné. Uistite sa, že vaše dôležité stránky nie sú tieto siroty. TIP: Ak máte dobre prepracovanú štruktúru stránky a občas sa pozriete na vnútorné prepojenie vašej stránky, siroty sa na vašej stránke nebudú vyskytovať. To je to, čo chcete.

Stránkovanie

Google nedávno priznal, že už dlhší čas nepodporuje atribúty rel=next, rel=prev a odporúča, aby všetko bolo jednostránkovým obsahom (používatelia to vraj milujú). Hoci nemusíte nič meniť, ak už máte stránkovaný obsah a pre používateľov to má zmysel, je dobré vypnúť indexovanie stránok v stránkovaní.

Identifikujte stránky, ktoré nechcete indexovať

Platí zlaté pravidlo indexovania: neindexujte všetky stránky na webe, indexujte len tie, ktoré vám môžu priniesť návštevnosť. Prihlasovacie stránky nie sú v skutočnosti vhodné na indexovanie. Identifikujte teda stránky, ktoré nie sú vhodné na indexovanie, a zakážte vyhľadávačom ich prehľadávanie.

Čo teda robiť?

  • Skontrolujte svoj súbor robots.txt. Nemal by blokovať dôležité stránky na vašom webe.
  • Skontrolujte indexovanie vašej stránky rôznymi vyhľadávačmi (google, zoznam, duck duck go)
  • Skontrolujte počet stránok na svojom webe pomocou nástroja SEO Screaming Frog spider tool a zistite, či počet indexovaných stránok a počet skutočných stránok na webe zodpovedá.

Crawl budet (rozpočet na prehľadávanie)

Crawl budget možno definovať ako počet návštev robota vyhľadávača na lokalite počas určitého časového obdobia. Jednoducho povedané, vaša stránka získa určitý počet návštev od robota vyhľadávača. Ak napríklad robot Google navštívi vašu stránku 2500-krát za mesiac, potom 2500 je váš mesačný rozpočet od vyhľadávača Google (veľké stránky, ktoré často aktualizujú svoj obsah, majú tento rozpočet oveľa vyšší ako vaša stránka, napríklad azet.sk môže mať od takéhoto robota milión návštev za mesiac). Hoci nie je úplne jasné, ako Google prideľuje rozpočet na prehľadávanie konkrétneho webu, existujú dve hlavné teórie, ktoré uvádzajú, že kľúčovými faktormi sú:

  • Počet interných odkazov na stránku
  • Počet spätných odkazov
  • Prírastok obsahu na stránke

Čo určite nechcete urobiť, je premrhať rozpočet na niektoré stránky nízkej kvality. Keď má vyhľadávač podľa plánu prehľadávať 100 stránok denne na vašom webe, určite nechcete, aby prehľadával odpadky. Chcete, aby prehľadával kvalitné stránky, ktoré vytvárajú (zvyšujú) vašu návštevnosť.

Čo teda robiť?

  • Uistite sa, že dôležité stránky sú indexovateľné a môžu byť prehľadávané robotom vyhľadávača. Skontrolujte súbor robots.txt, nemal by blokovať žiadne dôležité zdroje (vrátane CSS a JavaScript).
  • Vyhnite sa dlhým reťazcom presmerovania. Odporúčanie je nemať viac ako dve presmerovania za sebou (ideálne potom žiadne).
  • Opravte nefunkčné odkazy a stránky. Takéto odkazy a stránky by ste na svojom webe nemali mať. Ak bot vyhľadávača narazí na stránku so stavovým kódom 4XX / 5XX (404 “nenájdené”, 500 “chyba vnútorného servera” alebo iná podobná chyba), jedna jednotka vášho rozpočtu na prehľadávanie práve vyletela von oknom.
  • Vyčistite súbor Sitemap.xml – Ak chcete vyhľadávačom uľahčiť prehľadávanie vášho obsahu, odstráňte z tohto súboru stránky s kódmi 4xx a 5xx, nepotrebné presmerovania, nekanonické a zablokované stránky.
  • Zakážte prehľadávanie stránok bez hodnoty. Vytvorte zoznam nepotrebných stránok na prehľadávanie a indexovanie a zakážte ich.
  • Nezabudnite na parametre adresy URL. Nezabudnite ošetriť aj toto, ak máte na stránke veľa parametrických adries URL.

Štruktúra stránok

Intuitívna webová stránka je ako umelecké dielo. Okrem tohto pocitu však k dobrému dojmu z webu prispieva aj premyslená štruktúra stránok a navigácia. Spolu s intuitívnosťou webu to pomáha používateľom ľahko nájsť to, čo chcú. Okrem toho vytvorenie efektívnej architektúry webu pomáha robotom dostať sa ku všetkým dôležitým stránkam na vašom webe. Pri vytváraní architektúry webu sa zamerajte na dva kľúčové faktory:

Súbor Sitemap

Pomocou mapy lokality vyhľadávače nájdu vašu lokalitu a objavia nový obsah. Ak z nejakého dôvodu nemáte súbor Sitemap.xml, musíte ho vytvoriť a nahrať do konzoly Search Console. Pomocou validátora W3C skontrolujte, či je súbor správne nakódovaný.

Uchovávajte si súbor Sitemap:

  • Aktualizujte ho – vykonajte v ňom zmeny, keď niečo pridáte alebo odstránite z webu.
  • Stručný – čo je menej ako 50 000 adries URL
  • Čistý – bez chýb, presmerovaní a zablokovaných stránok

Interné odkazy

Každý vie o výhodách externých odkazov, ale interným odkazom sa zvyčajne nevenuje veľká pozornosť. A to je škoda. Inteligentné interné prepojenia však pomáhajú šíriť kvalitu silného webu medzi všetky ostatné weby s nižšou autoritou. Stratégie riešenia interných prepojení sa môžu líšiť v závislosti od vašich cieľov, ale tieto prvky sú rozhodujúce pre každý cieľ:

  • Primeraná hĺbka lokality: John Mueller zo spoločnosti Google potvrdil, že čím menej kliknutí je potrebné vykonať pred dosiahnutím akejkoľvek stránky webu z úvodnej stránky, tým lepšie. Na základe tejto rady sa snažte udržať každú stránku na maximálne 3 kliknutia z domovskej stránky. Ak máte napríklad veľkú stránku, použite interné vyhľadávanie na stránke.
  • Používajte kontextové prepojenia: Pri vytváraní obsahu stránky nezabúdajte na vzájomné prepojenie relevantných stránok.
  • Z času na čas skontrolujte interné prepojenia na lokalite: napríklad pomocou už spomínaného nástroja SEO screaming frog.

Rýchlosť stránky

Rýchlosť je v dnešnom internete rozhodujúcim faktorom. Nezabudnite. Aj dvojsekundové oneskorenie môže viesť k negatívnym dôsledkom. Preto nie je divu, že vyhľadávačom záleží na rýchlosti stránky. Nechcú používateľov naviesť na pomalé stránky. Rýchlosť stránky v počítači je pre Google už dlho hodnotiacim faktorom. V júli 2018 sa rýchlosť mobilnej stránky stala tiež faktorom hodnotenia.

Čo robiť?

  • Presmerovanie cieľovej stránky: Vytvorte responzívnu stránku; vyberte typ presmerovania vhodný pre vaše potreby (trvalé presmerovanie 301, dočasné presmerovanie 302, JavaScript alebo HTTP).
  • Kompresia: Pred kompresiou odstráňte nepotrebné zdroje, použite kompresiu zip na všetky komprimovateľné zdroje s použitím rôznych techník kompresie pre rôzne zdroje atď.
  • Dlhý čas odozvy servera: Analyzujte údaje o výkone webu a zistite, čo web nespomaľuje (použite nástroje ako WebPage Test, Pingdom, GTmetrix, Chrome Dev Tools).
  • Ukladanie do vyrovnávacej pamäte: Implementujte na svojom webe ukladanie do vyrovnávacej pamäte podľa odporúčaní spoločnosti Google.
  • Pozor na obrázky: Používajte techniky optimalizácie, napríklad používanie vektorových formátov, webových fontov atď.

Kamarátstvo s mobilom je dôležité

Vzhľadom na exponenciálne rastúci počet mobilných vyhľadávaní chcela spoločnosť Google osloviť väčšinu týchto používateľov a začiatkom roka 2018 zaviedla mobilné indexovanie. Mobilné indexovanie znamená, že spoločnosť Google teraz prehľadáva web z mobilného hľadiska: mobilná verzia webu sa používa na indexovanie a zaraďovanie, ako aj na výsledky vyhľadávania zobrazované používateľom počítačov. Ak nie je k dispozícii mobilná verzia, Googlebot prehľadáva len verziu pre počítače.

Je pravda, že ani web prispôsobený mobilným zariadeniam, ani responzívny dizajn nie sú nevyhnutnou podmienkou na presunutie webu do mobilného indexu. Nech už máte akúkoľvek verziu webu, váš web bude aj tak presunutý do tohto indexu. Vtip je v tom, že táto verzia bude určovať, ako sa vaša lokalita umiestni medzi výsledkami vyhľadávania pre mobilné zariadenia a počítače.

Čo robiť?

  • Ak ste premýšľali o tom, že by ste svoje stránky urobili responzívne, je síce už dosť neskoro, ale urobte to. Lepšie teraz ako nikdy.
  • Nebojte sa používať rozbaliteľný obsah na mobilných zariadeniach, ako sú hamburgerové menu a ďalšie.
  • Otestujte svoju stránku, či je prispôsobená mobilným zariadeniam. Hodnotite stránku podľa rôznych kritérií použiteľnosti, ako je konfigurácia zobrazenia, veľkosť textu a tlačidiel a jednoduchosť používania rôznych funkcií.
  • Venujte pozornosť nadpisom stránok, nadpisom, štruktúrovaným údajom a ďalším prvkom.
  • Sledujte výkonnosť svojej stránky v službe Google Search Console.

Štruktúrované údaje

Keďže vyhľadávanie Google sa neustále vizuálne vylepšuje, používatelia sa neboja kliknúť. Snažia sa získať všetko, čo potrebujú, priamo zo stránky s výsledkami vyhľadávania bez toho, aby museli kliknúť na akúkoľvek stránku. A ak predsa len kliknú, prejdú na výsledok, ktorý ich najviac zaujme. Najlepšie výsledky vyhľadávania sú v tomto ohľade tie, ktoré majú zvyčajne výhodu, že sú obohatené o obrázky, hviezdičkové hodnotenia, cenu výrobku a podobne.

A takto zvýraznené výsledky vyhľadávania si vyžadujú implementáciu štruktúrovaných údajov. Štruktúrované údaje sú zakódované v zdrojovom kóde stránky a poskytujú informácie o jej obsahu. K dispozícii je približne 600 typov štruktúrovaných údajov. Hoci nie všetky z nich môžu výsledky vyhľadávania nejakým spôsobom obohatiť, pomáhajú vyhľadávačom lepšie pochopiť váš obsah z hľadiska kategórií a podkategórií (napr. recenzie, produkty, recepty, mapy).

Certifikát SSL

Súčasťou technického SEO je aj certifikát SSL. Vyhľadávače chcú chrániť svojich používateľov pred nebezpečnými stránkami. Preto sa uistite, že vaša webová stránka beží na protokole https.

Duplikácie na webe

Toto na svojej webovej lokalite určite nechcete. Niektoré technické problémy na webe však môžu viesť k jej vzniku. Dávajte si preto na ňu pozor.

A čo povedať na záver?

Technická SEO optimalizácia je niečo, čo nemôžete zanedbať, ak chcete, aby sa vaše webové sídlo umiestňovalo vo výsledkoch vyhľadávania vyššie. Hoci existuje mnoho technických prvkov, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť, hlavné oblasti, na ktoré sa treba zamerať, sú v poradí:

  • Zabezpečenie správneho indexovania stránky
  • Rýchlosť načítania stránok webu
  • Certifikát SSL
  • Štruktúra a interné prepojenia

Klesla Vám nedávno návštevnosť webu a myslíte si že je to problém v technickom SEO? Napíšte mi a pozrieme sa na to. KONTAKT.