Scroll Top

Marketingová agentúra

Akokoľvek samoúčelne môže vysvetlenie tohto pojmu na stránkach marketingovej agentúry vyzerať, je na ňom mnoho pravdy.

Kto potrebuje marketingovú agentúru? Človek – živnostník alebo človek – majiteľ firmy, pretože takýto človek potrebuje predávať. Teda potrebuje, aby sa o ňom a o tom, čo robí, vedelo. A aby sa to dostalo k správnym ľuďom – zákazníkom.

Spolupráca s agentúrou vs s freelancrom

Pri rozhodovaní medzi spoluprácou s marketingovou agentúrou a externým pracovníkom je dôležité zvážiť výhody a nevýhody každej z týchto možností. Na jednej strane vám prenájom agentúry umožní prístup k tímu odborníkov, ktorí poznajú taktiky digitálneho marketingu a majú skúsenosti s vytváraním úspešných kampaní pre firmy. (priznajme si ale väčšinou sa jedná o juniorov ktorí nemajú takmer žiadne skúsenosti)

Na druhej strane môže byť najatie freelancera nákladovo efektívnejšie, pretože si obvykle účtuje nižšie sadzby ako agentúry. Nakoniec záleží na tom, čo je pre vašu firmu najlepšie – ak chcete poradenstvo od juniorov alebo chcete skúseného experta, potom môže byť správnou voľbou najať freelancera.

Bez ohľadu na to, aký je váš rozpočet alebo aká veľká je vaša spoločnosť, prístup k odborným radám a kvalitným kampaniam môže výrazne zvýšiť vašu šancu na úspech. Či už si najmete marketingovú agentúru alebo externého pracovníka, nezabudnite si urobiť prieskum a nájsť toho, kto najlepšie vyhovuje potrebám vašej firmy.

Deň má totiž len dvadsaťštyri hodín a ktokoľvek, kto kedy bol na voľnej nohe alebo snáď viedol firmu a zodpovedal okrem seba samého ešte za “vlastných ľudí”, si je toho dobre vedomý. Pokiaľ v jeden čas zodpovedáte za chod firmy, vymýšľate inovácie, skrátka robíte prvé posledné, jednoducho nemáte čas starať sa ešte o marketing.

Preto je ideálne zveriť túto oblasť povolaným. Tým, ktorí sa marketingom živia, je ich denným chlebom, živia sa ním a zostávajú v obraze.

Pokusy o to, byť “supermanom”, všetko si urobiť a zariadiť sám, končia všetky do jedného zle. Buď trpí sociálny život majiteľa firmy  alebo marketing, častejšie však oboje. Navyše za stavu neuspokojivých ziskov, neistých vyhliadok a nulového vývoja a rastu.

Nevýhody marketingovej agentúry

Náklady

Agentúra má vyššie fixné náklady (prenájom kancelárií, back-office a pod.) a tieto náklady sa skrátka musia premietnuť do celkovej sumy. Obvykle má preto výrazne vyššiu hodinovú sadzbu ako freelancer.
Zo všetkých kladov a záporov najímanie marketingovej agentúry, cena je s najväčšou pravdepodobnosťou tým najdôležitejším bodom na vaše zváženie – či si ju môžete, alebo nemôžete dovoliť.

Priority

Aj keď sa zameriavate výhradne na svoje podnikanie, vaša marketingová agentúra má mnoho rôznych klientov. Zamestnanci (často juniori) vo veľkých agentúrach niekedy spracovávajú aj desiatky účtov klientov. Aj napriek väčšiemu počtu zamestnancov v tíme má obmedzené kapacity a často môže narážať na svoje limity, pokiaľ je potrebné rýchlo rozšíriť rozsah spolupráce. To môže niekedy viesť k posunutiu termínov projektu a zlej komunikácií.

Strata kontroly

Ak patríte k tým, ktorí majú radi absolútnu kontrolu nad všetkým dianím okolo firmy, mohli by ste naraziť na problém. Marketingové agentúry fungujú štruktúrovane – komunikáciu s vami zaisťujú takmer vždy projektoví manažéri. Pracovníci, ktorí potom vykonávajú jednotlivé úlohy, potom získavajú iba interpretáciu vašich slov, pretlmočenú týmito vedúcimi.

  • vysoká cena za služby
  • nie je vždy jasné, kto má za čo zodpovednosť
  • medzi zamestnancami môžu byť aj ľudia s juniornými skúsenosťami
  • pomerne zložitá komunikácia, často s človekom, ktorý danému problému nerozumie
  • agentúry vo väčšine prípadov zaväzujú klientov k dlhodobej zmluve, čo v prípade neúspechu vedie často k veľkým rozporom a hlavne finančným stratám

Freelancer – výhody

  • často ide o skutočných odborníkov, ktorí sa dlhodobo venujú jednej aktivite (napr. SEO špecialista)
  • sledujú aktuálne trendy v oblasti marketingu, práca je pre nich koníčkom
  • vo väčšine prípadov si za služby účtujú nižšie ceny ako agentúry
  • je vždy jasné, že zodpovednosť za prácu má iba jeden človek, na ktorého sa v prípade problémov obrátite
  • možnosť rýchleho nadviazania aj ukončenia spolupráce (v prípade nespokojnosti)
  • ľahší dohovor v prípade nutnosti osobného stretnutia
  • možnosť výberu z veľkého množstva freelancerov na trhu

Na tom, kde špecialista býva naozaj nezáleží

Na záver ešte posledná praktická rada. Ak sa rozhodnete pre výber špecialistu freelancera, nezabúdajte, že žijeme v dobe internetu, ktorá je plná neobmedzených možností.

Vôbec nie je potrebné nadväzovať spoluprácu len s freelancerom žijúcim vo vašom meste. Takmer všetky záležitosti je možné vyriešiť cez telefónnu komunikáciu, sociálne siete alebo e-mail. Často má takáto komunikácia oveľa väčší prínos ako niekoľkokrát odkladaná osobná schôdzka, ktorá napríklad ani nič efektívne neprinesie. Často taká schôdzka býva stratou času pre obe strany.

Marketingová agentúra môže byť pre Vaše potreby až moc drahá, ale čo tak skúsiť osloviť skúseného marketingového špecialistu? Napíšte mi na marketier@marketier.sk