10 marketingových trendov pre vinárstva

Predaj vína nie je ľahká práca, v súčasnosti musia vinárstva viac ako kedykoľvek predtým určovať trendy spotreby a investovať do marketingu, aby zvýšili predaje. Nielen, že vinárstva v celej Európe si navzájom konkurujú, ale menia sa aj spotrebitelia. Preto musia byť marketingové „triky“ v súlade s novými spotrebiteľskými trendami.

Pozrel som sa na nové spotrebiteľské trendy a predstavím Vám top 10 marketingových stratégií, ktoré môžu vinárstva použiť na zvýšenie predaja.

1. Adaptácia

V 21. storočí ide o individualitu. Jednotlivci sú v centre pozornosti a chcú najvyššiu možnú personalizáciu. Vytváranie jedinečných produktov podľa potrieb a želaní zákazníka je nevyhnutné. Vinárstvo sa preto musí viac zamerať na spotrebiteľa, aby získalo nových zákazníkov. Vinári, ktorí to už zistili, napríklad ponúkajú fľaše vína so štítkom na ktorom je meno zákazníka. Táto stratégia je ideálna pokiaľ chcete osloviť napr. firemnú klientelu.

Prispôsobenie výrobku spotrebiteľovi a jeho potrebám zodpovedá potrebe personalizácie spotrebiteľa.

napr. wine4runners ponúka na bežecké závody personalizované vína s menom bežca a časom za ktorý závod zabehol.

2. Transparentnosť

Spotrebitelia sa stávajú vzdelanejšími a vyberavejšími, rozhodujú o nákupe až potom, čo zhromaždia všetky informácie o produkte.

Spotrebiteľ musí mať ľahký prístup k informáciám o produkte; cenník je nevyhnutnosťou. Zvýšený tok informácií online umožňuje spotrebiteľom rýchle overenie všetkých údajov a porovnanie produktov. Transparentnosť sa týka aj vysledovateľnosti, ako aj informácií o preprave a skladovaní.

Veľa vinárov začalo dopĺňať a špecifikovať podrobný zoznam zložiek používaných pri výrobe vína na fľašiach. Keďže na fľaši je veľa informácií a nie je na nej dostatok miesta, stačí použiť „QR kód“, kde môžete uložiť všetky ďalšie informácie a zaujímavé skutočnosti, ktoré by spotrebitelia a zákazníci mohli o produkte vedieť a oceniť.

ako príklad uvediem víno s vytlačeným QR kódom priamo na etikete

3. Autentickosť a príbehy

Ľudia sa vždy zaujímali o príbehy na pozadí, príbehy skryté za produktom. Pretože im to dáva príležitosť vyskúšať produkt na inej úrovni. Chuť, vôňa a vzhľad dnes nestačí, výrobky, ktoré vyvolávajú emócie, priťahujú spotrebiteľov. Príbeh dáva spotrebiteľom príležitosť zažiť produkt na inej „jemnej“ úrovni.

Vzhľadom na skutočnosť, že trh je plný lacných vín, môžu miestne vinárstva ponúknuť so svojimi výrobkami jedinečnú alternatívu. Kľúčom k zvýšeniu predaja sú miestne kvalitné suroviny, starostlivá výroba a zaujímavý príbeh. V súčasnosti sa marketingové trendy vo veľkej miere točia okolo videí. Mojou radou pre vinárstvo by teda bolo investovať prostriedky do dobrého videa o vinici, vinárskom procese a ľuďoch ktorú sa vinárstvu venujú. A potom „zabalte“ video do QR kódu na zadnej strane etikety s vínom.

  • pozrite si krásne video o vinárstve silver oak

4. Zdravie

Spotrebitelia hľadajú vyvážený život. Aj keď hľadajú osobné potešenie, zaujímajú sa aj o svoje blaho, a teda o blaho celej miestnej komunity a prostredia, ktoré ich obklopuje. V dnešnej dobe musí produkt dať spotrebiteľovi dobrý, pozitívny pocit – pocit, že jeho nákup prispieva k niečomu alebo niekomu inému.

Produkt, ktorý má pozitívny vplyv na zdravie spotrebiteľa, sa predáva lepšie.

5. Ochrana životného prostredia

V posledných rokoch vzrástol predaj výrobkov, ktorých výroba a spracovanie vo väčšej miere nepoškodzujú životné prostredie. Spoločnosti, ktoré sa starajú o životné prostredie, zmenu podnebia, dobré životné podmienky zvierat a sú zamerané na blaho pracovníkov, majú väčší predajný úspech.

To isté platí pre vína, spotrebitelia radšej kupujú (a sú dokonca pripravení zaplatiť viac) za prírodné, ekologické a kvalitné vína. Vinárstva, ktorých výroba vína je šetrná k prírode, používajú menej syntetické pesticídy a hnojivá, recyklujú vodu atď., predávajú viac.

6. Millennials

Miléniáli alebo generácia Y sa narodili v rokoch 1981 až 2000 – v súčasnosti sú vo veku medzi 16 a 35 rokmi. Čoskoro budú predstavovať veľkú väčšinu pracovných síl na svete, a teda hlavných spotrebiteľov. Miléniáli sú generáciou, ktorá vyrastala s IT technológiami a má zručnosti a dôveru v sociálne siete.

Na rozdiel od predchádzajúcich generácií pre nich peniaze nie sú všetko, hľadajú optimizmus a nádej do budúcnosti, oceňujú výzvy a sú sociálne uvedomelý. Hľadajú alternatívy vo všetkých aspektoch svojho života – práca, zábava, stravovanie atď. Vzhľadom na to, že ich konzumácia sa práve začala a v nasledujúcich rokoch bude naďalej rásť, má zmysel urobiť krok bližšie k ich potrebám.

Hľadajú služby vhodné pre ich dynamický životný štýl a veľkosť ich peňaženky. Rovnako ako nekonvenčné vína po celom svete. Vinárstva, ktoré sa chcete priblížiť ku generácii Millenials, môžete začať tým, že budete predávať víno v menších fľašiach. Vo Francúzsku a Austrálii sa predáva „víno v skúmavkách“, ktorého množstvo zodpovedá jednému poháru vína. Tento druh balenia môže vytvárať pridanú hodnotu a malé fľaše sa okrem toho zvyčajne predávajú za vyššiu cenu.

deci vínka v tube

7. Hlavne rýchlo

Spotrebitelia sú netrpezliví a chcú všetko okamžite. Platí to aj pre dodanie tovaru objednaného cez internet. Objednávanie produktov prostredníctvom internetových obchodov a mobilných aplikácií rok od roka rastie.

Pokiaľ je to možné, umožnite spotrebiteľom nakupovať víno prostredníctvom internetového obchodu a postarajte sa o rýchle dodanie. Posledné údaje tiež ukazujú, že stále viac ľudí prehliada online obhody prostredníctvom mobilných telefónov (to dokonca prekračuje používanie počítačov), preto by ste mali zvážiť úpravu webovej stránky na prehliadanie mobilných telefónov (tzv. mobile friendly) a umožniť nákup vína prostredníctvom mobilných telefónov. Zvážte aj použitie mobilných aplikácií, ktoré prispôsobujú nákup vína podľa potrieb, preferencií, príležitostí a jedál spotrebiteľov.

tu vidíte rozdiel medzi optimalizovaným a neoptimalizovaným eshopom

8. Špecializácia

V posledných rokoch existuje tendencia veriť, že každý z nás je osobitý a nadaný na niečo iné. Na druhej strane spotrebitelia majú pocit, že na trhu neexistuje žiadna rôznorodosť – zdá sa, že každý predáva rovnaké veci. V reakcii na to vznikajú nové reštaurácie a obchody, ktoré ponúkajú veľmi malú škálu výrobkov alebo sa špecializujú iba na jeden produkt alebo segment. Zvážte, či je pre vinárstvo potrebný a ekonomicky výhodný široký sortiment výrobkov.

9. Sociálne médiá

Sociálne médiá ponúkajú novú možnosť interakcie so zákazníkom. Na jednej strane umožňujú spoločnostiam ľahko segmentovať spotrebiteľov podľa ich osobných informácií a preferencií pri nákupe a umožňujú rýchle šírenie mediálnych správ veľmi veľkému počtu ľudí.

Na druhej strane sociálne siete umožňujú spotrebiteľom komunikovať s vinárstvami a overovať si každú informáciu. Zatiaľ čo v niektorých vinárskych krajinách 80% skúmaných vinárstiev komunikuje so svojimi zákazníkmi prostredníctvom sociálnych médií, v Európe je percento oveľa nižšie: Francúzsko 68%, Nemecko 34%, Maďarsko 35% atď…

Rozličné vinárske krajiny začali používať sociálne médiá na šírenie svojich správ, interakciu so zákazníkmi a najdôležitejšie informovanie potenciálnych zákazníkov o svojej existencií a chystaných spoločenských udalostiach. Zahrňte do svojich príspevkov obrázky a videá o aktuálnej situácii vo vašom vinohrade, pivnici, predaji vína atď. Odpovedajte na správy zákazníkov a dajte im vedieť, že ste tu pre nich. Sociálne siete, ktoré v súčasnosti najviac využívajú zákazníci, ako aj vinárstva, sú: facebook, youtube, Instagram a Google my Business (aby Vás zákazníci našli na mape)

10. Otvorené pivnice (otevřené sklepy)

Piť víno vonku s priateľmi, zatiaľ čo v pozadí hrá dobrá hudba je na požehnanie. Vinárstva, priblížte sa k svojim zákazníkom a pripravte podujatie v prírode alebo sa podľa možnosti zúčastnite na otvorených akciách. Áno, nie je to nový nápad aby zákazníci priamo vyskúšali Vaše vína a spoznali Vaše vinárstvo, ale táto stratégia je veľmi efektívna.

Na týchto akciách sa budete môcť predstaviť a urobiť ďalší krok k svojim zákazníkom a získať aj nových. Nezabudnite byť odvážny, používať dekorácie, vtipné poháre na víno, tapety, stojany atď…

Taktiež môžete sami vytvoriť zaujímavú udalosť pre určitú skupinu zákazníkov alebo ich zo svojím stánkom navštíviť na príbuznej udalosti.

… a na záver zaujímavý nápad na propagáciu vášho vína a vinárstva – „vínny automobil“ (podobný už známemu nákladnému autu), je dobré, že tu je sezóna piknikov, svadieb a vonkajších podujatí 😉

(Union Wine Co.) – pojazdná vináreň

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Potrebujete pomôcť s Vaším marketingom a online prezentáciou? Napíšte mi na marketier@marketier.sk (sídlím aj v Brne)
 

11. BONUS TIP: Virtuálne prehliadky

 
Virtuálna prehliadka (Google Street View) je veľmi efektívny spôsob propagácie Vášho podniku v službách Google alebo na webových stránkach. Virtuálna prehliadka sa zobrazuje pri vyhľadávaní v Google, Google Mapách a je priamo prepojená s Google Street View a Vaším vlastným webom. S virtuálnou prehliadkou môžete získať aj Firemný profil s priamym preklikom do Google Map a Virtuálnou prehliadkou Google Street View interiéru Vášho podniku ktorý je priamo prepojený s vyhľadávaním na Google. Vďaka prehliadke Google Street View | TRUSTED bude Vaša virtuálna prehliadka spolu s Vašim webom zaradená do výsledkov vyhľadávania na Google maps a názorne ukáže Vašim zákazníkom ako to u Vás vyzerá.
 
 

Komentáre