14 efektívnych marketingových taktík pre vinárstva

Obchod s vínom je v maloobchode značne preplnený a police v obchodoch praskajú od množstva vína. A na bežného zákazníka je to viac možností ako dokáže efektívne spracovať.

Predstavím Vám 15 zaujímavých taktík pre marketing Vášho vína, ktoré môžete použiť na upútanie pozornosti zákazníka a možno sa stane aj fanúšikom Vašej značky.

1. Vinárske kluby

Toto je skôr taktika zo zahraničia, kde takmer každé veľké vinárstvo ponúka tzv. vinársky klub, kde sa členovia zaväzujú nakupovať 12 až 15 fliaš vína každý štvrťrok výmenou za výraznú zľavu, pozvánky na podujatia iba pre členov a občasné ochutnávky vo vinárstve zdarma.

Vinárske kluby ponúkajú opakovaný business a poskytujú udržateľný tok financí, na ktorý sa dá spoľahnúť počas celého roka.

A stoja vinárske kluby za to? Áno! Odpoveď je stále áno. Predaj v niektorých vinárskych kluboch predstavuje 33% priemerného príjmu vinárstva a tento počet sa zvyšuje v prípade vinárskych akcií, ktoré ročne vyprodukujú viac ako 2500 predaných fliaš vína.

Tento model je hlavne populárny v USA. Evidentne ale tento model nájdeme aj v Českej republike, napríklad tu: http://www.wine-club.cz/

2. Spojenie s inými podnikateľmi

Spotrebitelia sú dôvtipní ako so svojimi peniazmi, tak aj časom. Ak chcete, aby ľudia navštívili vašu degustačnú miestnosť alebo vinárstvo, vytvorte obsah propagujúci iné lokálne podniky v okolí (a povzbudzujte ich, aby aj oni propagovali vaše vinárstvo).

Ľudia, ktorí hľadajú aktivity súvisiace s vínom vo vašej oblasti, budú nadšení, keď uvidia, že návštevou vášho vinárstva môžu navštíviť aj niekoľko ďalších miestnych zaujímavostí.

Keď si budú musieť vybrať medzi návštevou jedného vinárstva alebo navštívením vinárstva, ako je to vaše, ktoré predstaví ďalšie vinárske podniky alebo zaujímavé atrakcie v okolí, uvedomia si, že cestovanie do Vašej lokality ponúka viac muziky za rovnaké peniaze a vy môžete získať výhody spoločného marketingu. Menej peňazí vynaložených z vášho rozpočtu na oslovenie nového publika.

Ako príklad môžem uviesť ak sa vinárstvo napr. nachádza v blízkosti golfového ihriska, zaujímavých cyklistických trás (trailov) atď…

3. Zaujímavé udalosti

Mnoho vinárstiev organizuje udalosti, svadby a napr. letné koncerty. To všetko sú skvelé spôsoby, ako využiť úžasné miesto na zvýšenie príjmov. Ale namiesto toho, aby ste robili to isté, čo robia všetci ostatní, usporiadajte udalosť, ktorá Vás odlíši od konkurencie, napr.:

– slepé ochutnávky/degustácie Vášho vína a konkurencie
– môžete pozvať svojich zákazníkov na víkend do Vášho vinárstva, kde im ukážete ako sa pracuje s vínom, čo obnáša práca na vinohrade a kde si všetko môžu sami vyskúšať
– môžete tiež ponúknuť organizovanie rodinných a narodeninových osláv, môže to byť zaujímavá zmena pre ľudí oproti klasickým reštauráciám (s tým že zaistíve všetko od A po Z)

A nebojte sa vymyslieť aj niečo mimo Vášho podniku:
– ak pestujete ekologické hrozno, usporiadajte udalosť zameranú na trvalo udržateľné ekologické záhradníctvo
– môžete sa napr. spojiť s útulkom pre zvieratá kde spoločne usporiadate adopciu domácich miláčikov
– zorganizujte “deň s rodinou” s doprovodnými hrami pre deti, poníkmi a frisbee pre dospievajúcich a samozrejme s vínom a skvelým jedlom pre rodičov.

Na týchto podujatiach môžete nielen predávať svoje produkty, ale môžete zbierať e-mailové adresy účastníkov, aby ste si vytvorili databázu kontaktov a vytvorili kampaň kde môžete zákazníkov osloviť so zaujímavými akciami.

Budete mať tiež možnosť spoznať svojich zákazníkov v zábavnom a bezstarostnom prostredí, čím získate zaujímavé informácie, ktoré by inak bolo ťažké získať.

4. Ochutnávky

Klasika, vzorky zadarmo, alebo za symbolickú sumu. Štúdie ukazujú, že až o 48% viac ľudí nakupuje po odbere vzorky produktu. Ako vinárstvo pravdepodobne ponúkate ochutnávky vo vašom primárnom mieste. Ale prečo nezaviesť stánok v miestnom obchode s alkoholom, na festivale alebo na farmárskych trhoch?

Budete vítaným prekvapením pre ľudí, ktorí narazia na váš stánok. A šanca je, že jedinečné prostredie pomôže ľuďom vnímať jedinečné chuťové profily vašich vín. Nezabudnite sa obrátiť na miestne úrady, aby ste sa uistili, že máte potrebné povolenia.

5. Priveďte si zákazníkov z daleka

Škótsky liehovar na whisky Laphroaig sa nedávno pustil do prehliadky malých liehovaorov autobusom po Spojených štátoch. Na každej zastávke boli návštevníci povzbudení, aby ochutnali rôzne whisky, dozvedeli sa o histórii liehovaru a stretli sa s ďalšími miestnymi nadšencami whisky.

Pre tých, ktorí žijú vo vinárskych oblastiach, môže autobus na ochutnávanie vín znieť ako strata času. Ale pre ľudí žijúcich v iných častiach krajiny, kde je vinárstiev málo, to môže byť šanca získať „autentickú“ skúsenosť s Vaším vinárstvom a môžete tak získať dlhoročných zákazníkov. Keď existujú jednodňové výlety do Viedne, prečo nie aj jednodňový výlety do vinárskych oblastí?

6. Staňte sa zdrojom vedomostí

Pri práci vo vinárstve sa môže zdať, že väčšina ľudí má aspoň základné vedomosti o víne – rozdiel medzi kabernetom sauvignon, merlotom a pinot noir, kedy majú piť červené a kedy biele alebo ružové víno – ale pravda je, že veľa spotrebiteľov nedokáže odlíšiť kabarnet od iného suchého červeného vína.

Využite svoj web, blog, kanály sociálnych médií a odborné znalosti svojich zamestnancov a vytvorte knižnicu znalostí, ktorá je zaujímavá a ľahko stráviteľná; obsah, na ktorý sa ľudia budú chcieť pozrieť aby získali lepší prehľad, a vy si vybudujete lojálnu zákaznícku základnu.

7. Prispievajte pravidelne na sociálne média

Ak nemáte účet na facebook a instagrame, už v podstate zaostávate za svojou konkurenciou. Ak pravidelne uverejňujete príspevky a ste dôsledný vo svojej stratégií, nebude to trvať dlho, kým sa výrazne zvýši váš počet sledovateľov.

Nezabudnite, že na zachytenie pozornosti ľudí na sociálnych médiách máte iba zlomok sekundy, buďte teda kreatívni!

V dnešnej dobe už žiaľ tak dobre nefungujú príspevky ktoré sa šíria organicky (museli by ste vymyslieť naozaj niečo zaujímavé) preto odporúčam občas zaujímavý príspevok podporiť platenou propagáciou. Ak dobre poznáte svojich zákazníkov, reklamu viete potom celkom presne zacieliť.

8. A čo influenceri?

Zatiaľ čo sa bavíme na tému sociálnych médií, používanie influencerov je ďalšou taktikou, ktorú môžete použiť pri propagácii vášho vinárstva. Influencer sociálnych médií je jednoducho niekto, kto má sféru vplyvu. V tomto prípade si musíte dávať pozor aby si vybraly niekoho kto bude rezonovať u Vašej cielovej skupiny. Osobne sa mi tento spôsob zatial neosvedčil čo sa týka návratnosti nákladov.

9. A potom sú to micro-influenceri

Micro-influenceri sa líšia od tých “klasických” v tom, že nemajú obrovské sledovanie a často ešte ani so žiadnou firmou nespolupracovali. Sú to často zástancovia značiek, ktorí môžu mať na sociálnych médiách cca 2 000 sledovateľov, ale tvrdo pracujú na aktívnej propagácii značiek, ktoré ich zaujímajú.

Pretože majú menej sledovateľov, nie je spolupráca tak nákladná ako s celebritami. Majú tiež vysokú mieru angažovanosti, pretože majú väčšinou lojálnych sledovateľov. Takýchto ľudí môžete často nájsť podľa hastagov a vlastným výskumom.

10. Použite humor

Kto povedal, že ochutnávka vína musí byť nudná a vážna? Iste, pred niekoľkými desiatkami rokov výlet do Bordeaux znamenal zabaliť si najlepšie saká a šaty a udržať svoje správanie a mierne ovínenie pod kontrolou.

Dnes by už ochutnávka vína nemala byť vážnou udalostou ktorá sa berie príliš striktne, ale v uvolnenej až humornej atmosfére aby ste prilákali aj ľudí, ktorí sú stále zastrašovaní pri myšlienke ochutnávky vína.

Pozrite si napr. video od Jordan Winery kde sa neberú príliš vážne: https://www.youtube.com/watch?v=CBdg-lTYO7U

11. Naučte sa používať live-stream

Live-stream (živé video) je efektívny marketingový nástroj, pretože je autentický. Produkcia nie je potrebná, nie je potrebný žiadny scenár (hoci zapisovanie pár bodov vopred môže byť užitočné), navyše máte príležitosť komunikovať s fanúšikmi a divákmi v reálnom čase.

Väčšina ľudí si pri prvom používaní programov, ako je Facebook Live privodí trému, ale zvyčajne sa po niekoľkých pokusoch budete cítiť prirodzenejšie a stane sa to pre Vás samozrejmosť. A pamätajte – živé videá na Facebooku a Instagrame nezmiznú, keď sa prepnete do offline režimu, zostanú na platforme sociálnych médií, aby si ich ľudia mohli pozrieť neskôr.

A dalšia výhoda, vždy keď spustíme live-stream, facebook pošle oznámenie všetkým Vašim fanúšikom.

12. Vytvorte sub-značku

Sub-značky sú značky, ktoré spadajú pod vašu primárnu značku, ale sú zamerané na inú demografickú/cielovú skupinu ako je váš typický produkt. Napr. dietna Coca-cola. Miléniáli tvoria obrovský segment konzumentov vína a pijú 42% všetkého vína predávaného v USA. Ak vaša značka nie je príťažlivá pre túto demografickú skupinu, zvážte podskupinu zameranú na získanie ich lojality.

Pokiaľ vyrábate napr. aj nealkoholické vína, alebo šumivé vína a ste v predajoch úspešný, môžete zvážiť takýto sub-brand aj pre tieto produkty.

13. Povedze zákazníkom svoj príbeh

Vzhľadom na narastajúce množstvo webov o víne ktoré poskytujú užitočné rady svojim čitaľom, je dôležité rozlíšiť sa od ostatných

Jedným z najlepších spôsobov, ako to dosiahnuť, je zamerať sa na jedinečné témy, ktoré sa cielene zameriavajú na určitý segment. O čo sa zaujímajú vaši zákazníci? Čo hľadajú? Kde existuje trhová príležitosť? O čom Vaše konkurencia vôbec neprodukuje obsah?

Nebojte sa konkrétnych tém, aj tých nie moc populárnych. V najhoršom prípade ste vytvorili niečo, o čo sa zaujíma len málokto, prinajlepšom prilákate silne lojálneho zákazníka.

Spotrebiteľov viac lákajú značky, s ktorými sa môžu osobne stretnúť; chcú počuť váš príbeh. Z čoho ste nadšení? Ako sa vaše vinárstvo začalo? Čo vás motivuje každý deň k práci? Nájdite spôsoby, ako vyriešiť tieto otázky vo svojom obsahu, a vybudujete si hlbšiu dôveru u svojich zákazníkov

14. Merajte výsledky

Aj keď implementujete všetky vyššie uvedené taktiky, neexistuje spôsob, ako zistiť, či fungujú alebo nie, pokiaľ nesledujete svoje dáta.

Či už zakladáte vinársky klub, hostíte ochutnávky v stánkoch alebo vytvárajte sub-brand, sledujte výsledky pred a po a nebojte sa robiť predpovede o tom, čo sa stane, keď implementujete každú zmenu.

Ak vaše výsledky nie sú úplne také, ako ste očakávali, vyladte si procesy a skúste to znova.

Učiť sa z vlastných chýb je súčasťou cesty k úspechu.

Slovo na záver

Dúfam, že tieto stratégie inšpirovali niekoľko nových nápadov, ako môžete zvýšiť povedomie o svojej značke pomocou integrovaného marketingového prístupu a nakoniec predať viac vína.

Môžete si tiež prečítať môj další článok na podobné téma: 10 marketingových trendov pre vinárstva

Aké taktiky ste v minulosti používali a ktoré ste považovali za najúčinnejšie? Rád si vypočujem Vaše skúsenosti v komentároch.

Komentáre